Ce este terapia cognitiv-comportamentală?

Înainte să îți povestesc despre terapia cognitiv-comportamentală, lasă-mă să îți prezint câteva concluzii cu privire la eficiența acesteia. Numeroase studii efectuate în ultimii ani au arătat că:

1. Dacă oamenii sunt încurajaţi să acţioneze în anumite modalităţi care nu sunt consistente cu atitudinile lor, aceste atitudini au foarte mari şanse de a se schimba.
2. Cercetările din ştiinţele comportamentale scot la iveală strategii prin care oamenii sunt ajutaţi să opună cu succes rezistenţă persuasiunii dăunătoare care vine din partea grupurilor sociale şi comerciale.
3. Influenţa dăunătoare poate fi contracarată de influenţa pozitivă.
4. Credinţele şi prejudecăţile pe care oamenii nu le conştientizează pot fi uşor dezvăluite pentru ca apoi să fie schimbate.
5. Oamenii cu depresie au credinţe negative conştiente şi inconştiente precum „Situaţia mea este fără scăpare”. Acestea pot fi dezvăluite şi apoi schimbate.
6. Terapia cognitiv – comportamentală poate dezvălui atitudinile dăunătoare pe care oamenii tulburaţi le au şi le poate arăta acestora cum să le schimbe.
7. Atunci când copiii care sunt devastaţi de experienţele lor nereuşite se simt neajutoraţi pentru că se percep ca fiind slabi sau lipsiți de valoare, ei pot fi învăţaţi cum să îşi schimbe ideile negative cu privire la ei.
8. Când oamenii insistă asupra faptului că ei „trebuie” sau „este necesar ca ei” să se comporte în mod „ideal”, ei devin frecvent anxioşi şi deprimaţi.
9. Gândirea stereotipică şi de suprageneralizare decurge din tiparele de gândire normală care ne ajută adesea să percepem în mod eficient lumea noastră socială, dar ele duc, de asemenea, la prejudecăţi nocive.
10. Oamenii se pot dovedi plini de resurse atunci când este vorba de a se accepta pe ei înşişi, chiar şi când ei aparţin unui grup care este stigmatizat din punct de vedere social. Ei îşi pot proteja sentimentele de acceptare de sine chiar şi când sunt văzuţi rău de către alţii.

Acum că ne-am lămurit în privința eficienței terapiei cognitiv-comportamentale, te invit să citești în continuare și ce presupune acest tip de terapie.


1. Ce este terapia cognitiv-comportamentală?

Este o formă de psihoterapie de durată relativ scurtă, eficientă în intervenția diverselor probleme psihice. Terapia se focalizează pe modul în care clientul gândește, se comportă și comunică în prezent, și mai puțin pe experiențele pe care le-a avut în copilăria timpurie.

2. Cât durează ședințele?

Numărul de ședințe diferă în funcție de problemele fiecărui client. Un număr aproximativ de ședințe ar fi 12. Durata unei ședințe obișnuite este de 50 de minute. Primele ședințe sunt alocate evaluării și explicării modului în care se derulează și funcționează intervenția. 

3. Ce se așteaptă de la client?

Ceea ce învățăm în cadrul terapiei va fi exersat și în afara ședințelor. Terapia cognitiv-comportamentală nu este o experiență pasivă pentru client. Pentru succesul acestui tip de intervenție este nevoie să te implici activ în procesul de psihoterapie. În concluzie, mă aștept să te prezinți săptămânal la ședință, să completezi fișe și chestionare și să îți faci temele de casă. 

4. Cum decurg ședințele?

În cadrul terapiei, stabilim de comun acord agenda fiecărei ședințe. O ședință tipică include trecerea în revistă a problemelor cu care te-ai confruntat de la ultima vizită, discutarea temei de casă, folosirea diferitelor tehnici cognitive și comportamentale potrivite pentru tine, stabilirea temei de casă pentru ședința viitoare și reluarea, pe scurt, a elementelor esențiale din cadrul ședinței. 

 A avea o viaţă raţională presupune luarea deciziei de a trăi şi de a te bucura de singura viaţă pe care poți fi sigur că o vei avea. Acordă sens vieţii pe care o ai: în nenumărate feluri, fie alese de tine, fie influenţate social. Nu ai libertate totală de alegere, dar ai nenumărate posibilităţi!


Cu drag,



Bibliografie

Ellis, A., Harper, R., 2007, Ghid pentru o viață rațională, Ediția a III-a, RTS
Leahy, R. L., Holland S. J., 2010, Planuri de tratament și intervenții pentru depresie și anxietate, Ediția a II-a, ASCR


Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s