Cum pot obține rezultatele academice pe care mi le doresc?




Autoeficacitatea academică reprezintă încrederea pe care elevii o au în capacitatea de a-și organiza, executa și regla performanța proprie în scopul rezolvării unor probleme sau îndeplinirii unor sarcini care necesită anumite deprinderi sau abilități. Mai exact, convingerea că pot obține rezultate satisfăcătoare în domenii academice specifice. 


Conform cercetărilor (Eccles, 2005), un nivel ridicat al autoeficacității percepute e asociat cu o stare de calm și liniște în momentul confruntării cu sarcini dificile, în timp ce o autoeficacitate scăzută corelează pozitiv cu anxietatea și distresul.
Există două mari linii de cercetare în ceea ce privește autoeficacitatea academică (Pajares, 1996). Prima linie de cercetări a examinat relația diintre autoeficacitatea percepută și alegerea viitoarei cariere, în timp ce cea de-a doua direcție a analizat legătura dintre autoeficacitate, constructe relaționate, motivație academică și realizări. Studiile concluzionează că autoeficacitatea academică corelează cu motivația acedemică, alegerea viitoarei cariere, realizările și alte concepte de sine. Totodată, studenții cu un nivel crescut al autoeficacității folosesc strategii autoreglatoare mai eficiente și persistă mai mult în sarcină. Autoeficacitatea academică influențează, deci, strategiile cognitive și autoreglarea prin folosirea unor strategii metacognitive și, totodată, corelează cu activitatea din timpul orelor de curs, pregătirea temelor de casă și notele obținute la lucrările de control (Pajares & Schunk, 2001). 





Intervențiile axate pe creșterea autoeficacității elevilor ar putea avea ca și efect folosirea unor strategii cognitive variate în momentul confruntării cu diferite sarcini, crescând prin urmare și performanța academică a acestora. Alt studiu demonstrează că achiziția unor deprinderi cognitive, feedback-ul atribuțional, modelarea și setarea unor scopuri realiste influențează dezvoltarea credințelor de autoeficacitate, aceste credințe influențând, la rândul lor, performanța academică (Pajares, 1996).


Autoeficacitatea academică joacă un rol important și în motivația academică a elevilor, influențând alegerea activităților, nivelul de efort depus, persistența în sarcină precum și reacțiile emoționale ale tinerilor. Conform lui Bandura (1997), elevii cu autoeficacitate crescută depun mai mult efort, persistă mai mult în sarcină și au mai puține reacții emoționale negative atunci când întâmpină dificultăți. Totodată, ei aleg sarcini dificile și provocătoare mai des decât persoanele cu autoeficacitate scăzută (Pajares & Schunk, 2001). Conform Bouffard-Bouchard, Parent & Larivee, (1991), elevii cu autoeficacitate crescută își monitorizează mai bine timpul de lucru. Acestă concluzie este importantă dat fiind faptul că unul dintre factorii care declanșează stresul academic este tocmai managementul defectuos al timpului. Nu în ultimul rând, cercetările (Pajares & Schunk, 2001) arată că elevii care au un nivel crescut de autoeficacitate au mai mult succes la școală și mai multe credințe pozitive cu privire la sine care acompaniază acest succes. 


În ceea ce privește diferențele de vârstă în cazul autoeficacității, majoritatea studiilor arată că acestea există, autoeficacitatea crescând odata cu înaintarea în vârstă. Zimmerman și Martinez-Pons (1990) au arătat că autoeficacitatea academică  este mai crescută la elevii de clasa a 11 – a decât la cei de clasa a 8-a și  cei de clasa a 5-a, elevii de clasa a 8-a având, la rândul lor, un nivel mai crescut de autoeficacitate decât cei de clasa a 5-a. Similar, o meta-analiză efectuată  de către Multon et al. (1990) a arătat că autoeficacitatea percepută a studenților și a elevilor de liceu este mai crescută decât cea a elevilor de gimnaziu. Ambele  studii concluzionează că, odată cu înaintarea în vârstă, elevii și studenții își evaluează mai acurat abilitățile academice, datorită experienței acumulate. 

Cu drag,













photo: https://ro.pinterest.com/
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s